Malowanie proszkowe jest popularnym sposobem pokrywania farbą różnego typu powierzchni – najczęściej metalowych. Zaletą tej metody jest wyjątkowa trwałość, wytrzymałość i odporność na czynniki zewnętrzne. Sprawdź, na czym polega malowanie proszkowe, jakie są metody lakierowania proszkowego i gdzie znajduje ono zastosowanie.
Malowanie proszkowe to technika, którą stosuje się przede wszystkim na elementach metalowych (głównie stal i aluminium). Polega na nakładaniu naelektryzowanych cząstek farby proszkowej na powierzchnię przewodzącą. Warstwa proszku trwale utrzymuje się na powierzchni materiału za sprawą sił elektrostatycznych. Wyróżnia się dwie podstawowe metody elektryzacji i nakładania farby proszkowej.
Najpopularniejsza metoda, wykorzystywana również w naszej lakierni proszkowej w Częstochowie LeartStal. Drobinki materiału natryskiwanego w trakcie natrysku są ładowane ujemnie przez prąd o stałym napięciu i natężeniu, z kolei przedmioty poddawane malowaniu wskutek uziemienia pozostają naładowane przeciwnie. W trakcie natrysku wytwarza się pole elektrostatyczne, czego konsekwencją jest wędrowanie cząstek lakieru w tym polu do przedmiotu i przywieranie do jego powierzchni.
Metoda triboelektryzacji, zwana „tribo”. Aplikator farby zbudowany jest zazwyczaj z teflonu, który separuje ładunki elektrostatyczne. Podstawę w nakładaniu farby proszkowej stanowi energia kinetyczna niesionych przez sprężone powietrze cząstek farby, będących nośnikiem ładunku. W odróżnieniu od natrysku elektrostatycznego, pomiędzy aplikatorem a malowaną powierzchnią nie dochodzi do wytwarzania pola elektrostatycznego. Ładunek dodatni cząstek farb następuje wskutek tarcia elementów: cząstek farb o siebie, cząstek farb o ściany przewodów przemieszczających farbę do aplikatora i cząstek farb o wewnętrzne ścianki aplikatora.
Malowanie proszkowe przeprowadza się w kilku etapach. Na początku powierzchnia musi zostać oczyszczona – stosuje się różne metody. Następnie czas na nakładanie powłoki – aplikacja odbywa się metodą elektrostatyczną lub tribo. W trakcie pracy specjaliści kontrolują wydajność aplikacji, by otrzymać pożądaną grubość powłoki. W ostatnim etapie następuje polimeryzacja nałożonej farby w temperaturze 160°C – 230°C.